Intervenție prin teatru la ora de dirigenție!
Un scurt performance interactiv de conștientizare a fenomenului de bullying a avut loc la Școala Gimnazială Lăpuș.
Teatru sau realitate? Victima sau agresor? Scene de bullying au fost reproduse în mijlocul elevilor la ora de dirigenție în trei clase diferite. Luați prin surprindere, spectatorii au fost încurajați și provocați de actori, de altfel tot elevi ai școlii și participanți la atelierul de teatru coordonat de regizoarea Roman Silvia, să se exprime pro și contra victimei, agresorilor sau martorilor, devenind pe alocuri chiar ei actori. O intervenție socială, educativă, în care scena a fost înlocuită de sala de clasă, de holurile școlii, unde actorii s-au jucat cocoțați pe bănci și catedre sau sub ele și în mijlocul colegilor, oferind o perspectivă diferită asupra fenomenului de bullying.
Exercițiul a avut la bază fragmente din textul „Ordinea în care a plâns Ruxandra” de Eliza Păuna, un text deștept, actual și extrem de emoționant pe care l-am lucrat și dezbătut în profunzime în timpul atelierului de teatru susținut pe parcursul anului, dar și fragmente de text scrise de elevi inspirate din viața lor de zi cu zi. Mulțumim Eliza pentru sprijin și vorbele încurajatoare transmise echipei înainte de prima reprezentație.
Impactul a fost cu adevărat emoționant! Reacțiile lor sincere, atât în timpul performance-ului, cât și în sesiunea de întrebări și răspunsuri de la final, ne-au arătat că am reușit să stimulăm creativ minți tinere prin apel la empatie și curaj. E important să fim vocali și să cerem ajutorul când este cazul, pentru a combate împreună acest fenomen atât de extins și periculos.
Mulțumim Școlii Gimnaziale din Lăpușul Românesc pentru invitația de a susține acest atelier de teatru și pentru sprijinul acordat pe parcursul proiectului. Împreună, putem face pași importanți spre combaterea bullying-ului în școli. Școala Gimnazială Lăpuș beneficiază de sprijinul Proiectului F-PNRAS-2022-0910 prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Național de Redresare și Reziliență. Abia așteptăm să continuăm acest demers educativ, de ce nu, și în alte școli!